بازدید 1596

جوشکاری قوس الکتریکی | تجهیزات مورد نیاز و مراحل کار

در این مقاله، با روش‌های انجام جوشکاری قوس الکترونیکی، انواع این روش جوشکاری و تجهیزات لازم آشنا خواهید شد.
کد خبر: ۱۱۹۶۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲ 04 October 2023

جوشکاری قوس الکتریکی | تجهیزات مورد نیاز و مراحل کار

جوشکاری با قوس الکتریکی برای اولین بار در اواخر قرن 19 میلادی انجام شد. دانشمندی به نام موسیان، با استفاده از جوشکاری قوس الکترونیکی دو قطعه فلزی را به یکدیگر متصل کرد. در آن زمان از این روش جوشکاری به‌دلیل بالا رفتن آمپر و مصرف برق بسیار بالایی که داشت، مورد توجه عموم قرار نگرفت. اما حالا با پیشرفت تکنولوژی و گذشت زمان، جوشکاری با قوس الکتریکی بهبود یافته و یکی از انواع روش‌های جوشکاری است که تجهیزات و روش‌های خاصی دارد. در ادامه این مقاله، با روش‌های انجام جوشکاری قوس الکترونیکی، انواع این روش جوشکاری و تجهیزات لازم آشنا خواهید شد.

جوشکاری قوس الکتریکی چیست؟

به فرایندی که طی آن اتصال با استفاده از قوس صورت بگیرد، جوشکاری قوس الکتریکی می‌گویند. در این روش با عبور انرژی الکتریکی، به صورت AC یا  DC، بین الکترود و فلز پایه قوس الکتریکی ایجاد می‌شود. در زمان انجام جوشکاری با این روش، دما افزایش می‌یابد و با ذوب الکترود و فلز پایه، حوضچه جوش تشکیل می‌شود. پس از سرد شدن حوضچه، دو فلز به یکدیگر جوش می‌خورند و اتصال ایجاد می‌شود.

در زمان جوشکاری با قوس الکتریکی، دما تا درجه 20 هزار سانتی‌گراد افزایش می‌یابد تا حوضچه برای تشکیل قوس ایجاد شود. به‌همین دلیل باید مهارت کافی برای انجام این روش جوشکاری را داشته باشید. همچنین از تجهیزات مناسب مانند لباس جوشکاری لی، عینک جوشکاری و دستکش ایمنی ضد قوس الکتریکی استفاده کنید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. در ادامه به بررسی انواع روش‌های جوشکاری قوس الکتریکی می‌پردازیم.

جوشکاری قوس الکتریکی | تجهیزات مورد نیاز و مراحل کار

انواع جوشکاری قوس الکتریکی؛ بررسی 4 روش جوشکاری قوسی

جوشکاری قوس الکتریکی با 4 روش متفاوت انجام می‌شود. هرکدام از این روش‌ها برای موقعیت خاصی کاربرد دارند و مواد مصرفی آن‌‌ها با یکدیگر متفاوت است. به همین خاطر برای استفاده از روش جوشکاری قوسی، باید از انواع روش‌ها آگاهی و مهارت کافی را داشته باشید.

علاوه‌بر کسب مهارت کافی و اطلاع از انواع روش‌های جوشکاری قوس الکتریکی دستی یا اتوماتیک، باید از

شلوار کار حرفه‌ای، و ماسک جوشکاری استفاده کنید. استفاده از این تجهیزات در کنار عینک و دستکش ضد جوش قوسی، امنیت شما را تضمین خواهند کرد.

جوشکاری SMAW؛ یکی از روش‌های جوشکاری با قوس الکتریکی

جوشکاری قوس الکتریکی با الکترود پوشش‌دار یکی از پرکاربرد‌ترین روش‌ها برای تولید قطعات است. جوشکاری با روش SMAW به‌صورت دستی انجام می‌شود و برای بخش‌های از سازه که محدودیت دسترسی دارند مناسب خواهد بود؛ زیرا برای ضخامت‌های بیشتر از 2 میلی‌متر مناسب است. جوشکاری قوس الکتریکی دستی با روش SMAW، نیاز به دقت بسیار بالایی دارد. به همین خاطر باید حتما از عینک جوشکاری شفاف استفاده کنید تا دید کافی برای انجام جوش قوسی را داشته باشید.

جوشکاری SAW؛ جوش زیر پودری برای اتصال لوله درزدار

جوشکاری SAW یا جوش زیرپودری به سه صورت نیمه خودکار، خودکار و ماشینی انجام می‌شود.  در این روش جوش قوسی، نوک الکترود دستگاه جوش داخل پودری مخصوص که از مواد معدنی تهیه می‌شود قرار می‌گیرد. قوس زیر پودر در امتداد مسیر جوشکاری تشکیل می‌شود.

در جوشکاری SAW قوس قابل مشاهده نیست و لایه‌ای از فلاکس پودری پوشانده خواهد شد. فلاکس پودری وظیفه محافظت از فلز جوش در برابر آلودگی‌های محیطی را دارد. ناگفته نماند این روش عموما برای اتصال لوله درزدار اسپیرال یا مارپیچی استفاده می‌شود.

جوشکاری قوس الکتریکی | تجهیزات مورد نیاز و مراحل کار

جوشکاری MIG؛ کم هزینه‌ترین روش جوشکاری با قوس الکتریکی

پرکاربردترین نوع جوشکاری در آمریکا، اروپای غربی و ژاپن جوشکاری قوسی MIG است. در این روش با استفاده از الکترود مصرفی بدون پوشش به کمک گاز محافظ، دو جسم فلزی را به هم جوش می‌دهند. بین انواع جوشکاری قوس الکتریکی، جوشکاری MIG کمترین هزینه را دارد. همچنین مزیت سرعت بالا را نیز ارائه می‌دهد که ترکیب این دو ویژگی‌ باعث شده تا از این روش جوشکاری قوس الکتریکی به وفور استفاده شود.

جوشکاری TIG؛ جوشکاری با مخلوطی از گاز آرگون و هلیوم

دو روش جوشکاری با قوس الکتریکی TIG و MIG، شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. گاز هلیوم در هر دو روش وجود دارد، اما در جوشکاری TIG از ترکیب هلیوم و آرگون استفاده می‌شود. استفاده از الکترود تنگستن، شروع  قوس و حرکت الکترون‌ها را آسان‌تر می‌کند. 

جوشکاری تنگستن گاز خنثی، یکی از مهم‌ترین روش‌های جوشکاری در صنایع مختلف کوچک و بزرگ پتروشیمی، نظامی، دریایی، هوایی و نیروگاه‌های برق است.

بررسی تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری قوس الکتریکی

جوشکاری با استفاده از روش جوش قوسی، کمی خطرناک است؛ زیرا دمای بسیار بالایی دارد. خطرات قوس الکتریکی شامل سوختگی، برق زدگی چشم بر اثر جوشکاری و آسیب‌های پوستی می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاقات، باید ابتدا آموزش جوشکاری قوس الکتریکی ببینید و مراحل این روش جوشکاری را فرا بگیرید. سپس با تجهیزاتی که در ادامه معرفی‌ می‌کنیم، نسبت به انجام جوشکاری قوس الکتریکی اقدام کنید.

  • عینک با لنز سبز
  • دستکش جوشکاری ضد جوش قوسی
  • لباس کار حرفه‌ای مخصوص جوشکاری
  • ماسک مناسب جوشکاری
  • کفش‌های مخصوص کار

با استفاده از این تجهیزات در زمان جوشکاری قوس الکتریکی دستی، امنیت شما تضمین خواهد شد. حتما استفاده از تجهیزات مناسب را جدی بگیرید؛ زیرا جوشکاری با قوس الکتریکی خطرات بسیاری دارد و آسیب‌های جبران ناپذیری ایجاد می‌کند.

باکیفیت‌ترین تجهیزات جوشکاری برای حفظ سلامتی را از ماه ایمن بخواهید

جوش قوس الکتریکی، یکی از انواع روش‌های جوشکاری است که روش‌های آن متنوع هستند. در این مقاله سعی کردیم جوشکاری قوس الکتریکی به همراه انواع روش‌ها و کاربردهای آن‌ها را بررسی کنیم. همچنین تجهیزاتی که برای کار با دستگاه جوش الکتریکی لازم دارید را معرفی کردیم. برای تهیه تجهیزات مناسب جوشکاری قوسی، پیشنهاد می‌کنیم از محصولات فروشگاه ماه ایمن دیدن کنید. این فروشگاه به‌صورت تخصصی در زمینه فروش انواع تجهیزات خود ایمنی، لوازم آتش نشانی و باغبانی فعالیت دارد. برای تضمین امنیت در زمان جوشکاری با قوس الکتریکی، کافی است تجهیزات خود ایمنی را از این فروشگاه تهیه کنید و با خیال راحت جوشکاری قوسی را انجام دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تجهیزات خود ایمنی مخصوص جوشکاری، از فروشگاه ماه ایمن به آدرس mahimen.ir‌ دیدن کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی